Pe piață există numeroase branduri de produse cosmetice și de cele mai multe ori este foarte greu să alegi produsul care se potrivește cel mai bine nevoilor tale. Printre produsele existente, o categorie aparte o reprezintă „cosmeticele fără cruzime” – „cruelty free”. Ce înseamnă exact acest lucru? Faptul că aceste branduri nu sunt testate pe animale.
Ce înseamnă exact testarea pe animale?
Testarea pe animale presupune, de cele mai multe ori, acțiuni foarte chinuitoare, în urma cărora numeroase animale au de suferit. Multe dintre animale rămân cu sechele, invalide, orbesc sau sunt otrăvite. În laboratoarele cosmetice, peste 100 de milioane de animale sunt supuse diferitelor teste, multe dintre ele fiind provocatoare de suferință. Câini, pisici, iepuri, broaște ori șobolani – sunt animale sacrificate în numele frumuseții, după ce diverse substanțe chimice sunt injectate în pielea lor.
De asemenea, aproape 80 % dintre animalele folosite pentru aceste testări sunt șobolani și șoareci. Împotriva acestora însă s-a declanșat o campanie amplă de deratizare, iar folosirea lor în experiențele cosmetice nu sensibilizează atât de mult opinia publică.
Atunci când alte mamifere au fost folosite în acest gen de experiențe, la nivel mondial s-au declanșat ample campanii de conștientizare și sensibilizare a opiniei publice.
Pe de altă parte, există mai multe alternative de evaluare a siguranței unui produs decât testarea pe animale. Foarte mulți specialiști susțin că acest gen de testare nu este 100 %, întrucât AND-ul fiecărui animal este diferit și, în funcție de specie, diferă modul în care organismul răspunde la anumite substanțe.
Cum putem verifica dacă un produs este testat pe animale
Diversele organizații pentru protecția animalelor din lumea întreagă recomandă tuturor consumatoarelor de produse cosmetice să aleagă întotdeauna „cosmetice fără cruzime” – în acest fel se limitează actele de cruzime la adresa animalelor, care sunt testate în diverse experiențe cu scop cosmetic.
Pentru corecta informare a tuturor consumatorilor de cosmetice, Organizația PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) a dat publicității o listă a firmelor care au făcut testari pe animale, precum și alternativele acestor branduri. Această listă poate fi consultată pe site-ul oficial al organizației (www.peta.org). Testarea alternativă, care nu implică testarea pe animale, este mult mai ieftină și implică, de cele mai multe ori, produse naturale, care nu pun în pericol sănătatea.
Mai mult, PETA are o evidență a declarațiilor făcute de principalii producători de cosmetice in care este specificat faptul ca niciun ingredient, formulă sau produs finit nu sunt testate pe animale. Drept urmare, consumatorii se bazeaza pe „cuvantul scris” al companiilor respective si pe inteligența PR –ului pentru a evita posibilele nemulțumiri.
O altă organizație care prezintă lista companiilor care nu fac teste pe animale este LEAPING BUNNY. Consultați această listă de fiecare dată când doriți să cumpărați un produs cosmetic nou, pentru a ști sigur dacă acesta a provocat suferința unor animale.
Pe de altă parte, există companii care nu fac teste pe animale, dar care cumpără anumite ingrediente de la companii care nu sunt cruelty free.
Atenție! „Cruelty free” nu înseamnă și vegan! Unele produse cruelty free pot conține ingrediente ce provin de la diferite animale.
Care sunt cele mai cunoscute companii cu produse netestate pe animale
Printre companiile cunoscute în România, împotriva testarii pe animale, se numără:
Amway
Avene
The Body Shop
Calvin Klein Cosmetics
Carmex
Chanel
Christian Dior
Christine Valmy
Clarins
Clinique Laboratories
Color Me Beautiful
Durex,
Eucerin
E.L.F Cosmetics
Gucci
LUSH Cosmetics
Nivea
NYX
Oriflame
Paula’s Choice
Seventeen
Uriage
Victoria’s Secret
Yes to Carrots
Yves Rocher
De asemenea, sunt numeroase firme românești, care sunt împotriva testării pe animale. Printre acestea, se numără:
Gerocossen
Proplanta
Cosmetic Plant
Genmar
Farmec
Tis Farmaceutic
Favisan
Genmar
Elidor
În același timp, există companii care fac teste pe animale și au făcut public acest lucru. Printre acestea, se numără:
L’Oreal
Maybelline
Neutrogen
Avon
Estée Lauder
MAC
Revlon
Dove
Olay
Vichy
Procter & Gamble
Cum identificăm produsele netestate pe animale
Produsele cosmetice care nu au fost testate pe animale conțin pe etichetă un logo care certifică acest lucru. Aceste logo-uri reprezintă imaginea unui iepuraș, însoțit de informația: „Acest produs nu este testat pe animale” sau „Acesta este un produs fără cruzime”.
Aceste etichete sunt certificare de către organismele internaționale abilitate, o garanție a faptului că produsul nu a fost testat vreodată pe animale. Totuși, în lume există numeroase încercări de fraudă, fiind falsificate multe dintre etichete de genul „No Animal Testing” sau „No Animal Ingredient”.
Reprezentanții organizațiilor pentru apărarea drepturilor animalelor susțin că aceste testări pline de cruzime nu reprezintă decât dorința unor oameni egoiști, dornici de a promova un anumit produs sau ingredient nou, cu scopul de a atrage clienți și de a obține vânzări profitabile. Din fericire, există și producători de produse cosmetice care nu testează pe animale și care oferă produse de calitate foarte bună.
sursa foto: jessl-art.tumblr.stfi.re