Călătorești mult cu avionul? Atunci poate ai auzit că ai tot felul de drepturi stipulate în legislația europeană.
Un studiu efectuat recent a arătat că peste 80% din pasagerii din UE nu își cunosc drepturile. Prin urmare, aceștia pierd astfel o mulțime de bani. Dacă nu vrei să te afli printre ei, informează-te cu precizie în legătură drepturile tale de pasager.
Primul pas ar fi să citești termenii și condițiile fiecărei companii aeriene înainte de a achiziționa biletele. Companiile aeriene trebuie să îți ofere despăgubiri dacă avionul are întârziere sau în cazul în care zborul se anulează. Compensaţiile în bani variază de la 250 la 600 de euro, în funcţie de cât de mult a întârziat avionul.
Iată ce drepturi au pasagerii care călătoresc cu avionul.
În caz de întârziere
Ni s-a întâmplat tuturor, măcar o dată în viață, ca avionul să întârzie. Știai însă că, dacă este vorba de o întârziere mai mare de două ore, compania aeriană are diverse obligații?
În primul rînd, să îți ofere asistență, iar apoi rambursarea prețului biletului sau redirecționarea zborului.
Dacă întârzierea duce la pierderea zborului de legătură sau la pierderea transportului de la aeroport în oraș, ai dreptul la despăgubiri.
În acest caz suma variază în funcție de distanța parcursă, dar și de originea destinației și a companiei aeriene.
Prin urmare, dacă ai ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, ai dreptul la despăgubiri.
Excepție face cazul în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare precum vreme nefavorabilă sau altele.
În cazul unui zbor anulat
Cea mai neplăcută situație o reprezintă aceea în care zborul a fost anulat, nu-i așa?
Atunci, puteți alege între următoarele variante: transfer către următorul zbor spre destinația aleasă sau rambursarea banilor plătiți pe bilet și plata unor despăgubiri.
Este importantă compania aeriană cu care circulați, dacă e low-cost șansele să primiți despăgubiri fiind foarte mici.
Despăgubirile nu vor fi plătite atunci când anularea zborului a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Acestea pot fi instabilitatea politică, vreme nefavorabilă, sau alte incidente care pot pune în pericol securitatea pasagerilor.
Dacă zborurile sunt amânate pentru a doua zi, trebuie să vi se asigure cazarea și decontul mesei.
Nu uita să păstrezi toate chitanțele pentru decont!
În caz de refuz al îmbarcării
V-ați prezentat la timp la check-in, aveți o rezervare valabilă dar vi se refuză îmbarcarea din cauza suprarezervării sau din motive operaționale?
Multe companii, chiar și cele respectabile, vând uneori mai multe bilete decât capacitatea locurilor din avion.
Și uite așa se poate ajunge la refuzarea îmbarcării. Dacă ți se refuză îmbarcarea pe motiv de supraîncărcare și nu dorești să renunți de bună voie la locul tău ai următoarele variante:
– poți insista să te urci în avion și le soliciți să negocieze cu alt pasager să renunțe la locul său.
– ai dreptul la despăgubiri financiare
– dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau o altă rezervare la o dată ulterioară
Bagajele pierdute sau deteriorate
Dacă bagajul tău a fost pierdut, deteriorat sau ajunge cu întârziere la destinație poți beneficia de compensații de până la 1.220 de euro.
În ceea ce privește deteriorarea, e important că aceasta să nu fie din cauza unui defect al bagajului.
Prin urmare, e bine să investiți în bagaje rezistente, și să le încuiați, pentru că despăgubirile nu sunt asigurate în cazul defectelor. Tocmai de aceea, n-ar strica să faceți o asigurare a bagajelor înainte de călătorie!