Stil şi sustenabilitate

Stil și sustenabilitate - revista travelandbeauty.ro

Ne place să fim la moda, să avem stil, atitudine și să ne îmbrăcăm cu gust. V-ați întrebat însă vreodată ce implică asta, ce e dincolo de catwalk, colecții, prezentari și glamour?
Care sunt factorii de care ţineți cont când achiziţionaţi un produs vestimentar?
Stil? Brand? Material? Calitate? Preţ? Trend? Sustenabilitate?
Sustenabilitatea reprezintă calitatea unei activităţi de a se desfăşura fără a epuiza resursele disponibile şi fără a distruge mediul, deci fără a pune în pericol nevoile generaţiilor următoare. Pe scurt, oameni care ştiu să preţuiască resursele.
În modă, acest trend poate avea cel putin doua înţelesuri:
– obiectul vestimentar este realizat din materiale naturale, eco-friendly
– producţia obiectului vestimentar se desfăşoară în aşa fel încă nu dăunează mediului înconjurător, protejându-l.
Conferinţă mondială asupra mediului de la Rio de Janeiro din 1992 a acordat o atenţie deosebită acestui concept, care implică stabilirea unui echilibru între creşterea economică, protecţia mediului şi găsirea de resurse alternative. De atunci, pe plan mondial, în special în ţările civilizate s-a observat treptat creşterea interesului pentru sustenabilitate.
Cum se împacă modă cu sustenabilitatea? Foarte bine spre deloc, de la caz la caz, de la brand la firmă, de la conştiinţă la indiferenţă.
Stiați că modă este printre industriile de top care poluează pământul? Îmbrăcămintea fabricată în ţări sărace precum India, Bangladesh, China, Cambodgia, Indonezia, contribuie din plin la această intoxicare. Ca să nu mai vorbim de exploatarea muncitorilor, mulţi dintre ei copii, de condiţiile inumane de lucru şi de pericolul la care sunt expuşi. Materialele sunt vopsite cu ajutorul unor produse chimice dăunătoare mediului, dar şi sănătăţii.
Aşa că, de fiecare dată când cumpăraţi un articol de îmbrăcăminte ieftin, sunteţi direct răspunzători de emisiile de carbon, deşeurile toxice şi de soarta lucrătorilor cu venituri scăzute care se luptă să trăiască în condiţii îngrozitoare.
Altă problemă care poate ar trebui corectată este introducerea conceptului de „fast fashion“, în care moda se schimbă rapid, de la un sezon la altul, încurajând astfel consumerismul. Acest proces al „demodării” rapide are ca rezultat firesc poluarea provenită din cantităţile enorme de material folosite, apoi aruncate.

Lucrurile încep însă încet, dar sigur, să se îmbunătăţească. Asta nu înseamnă că designerii nu vor mai crea noi colecţii, ci doar că încep să încline spre descoperirea şi utilizarea de noi metode şi materiale sustenabile. În multe ţări deja, sistemul politic este preocupat cu interzicerea muncii forţate şi folosirea materialelor dăunătoare mediului sau protejate de lege. La randul ei, presa are obligaţia de a-i defăima pe cei care nu respectă aceste reguli, aşa cum a fost şi cazul multor branduei de haine, aduse în atenţia publicului de presa internațională din cauza condiţiilor inumane cu care erau trataţi angajaţii.
Din ce în ce mai multe firme îmbrăţişează concepte eco-friendly, iar lucrurile încep să se mişte în directă potrivită, fapt vizibil în colecţiile conscious ale unor case precum Stella McCartney, Vivienne Westwood, ASOS, Versace, Cavalli, Puma, Patagonia, Mango, H&M sau C&A. Sperăm că în viitorul apropiat aceste obiceiuri să se transforme în practici normale şi frecvente, şi nu doar o colecţie de sezon!
Acest lucru depinde însă şi de noi, care avem datoria de consumatori conştienţi de a susţine acest concept. Iată câteva idei prin care o poţi deja face:
– foloseşte materiale naturale (bumbac organic, bambus, in, mătase, cânepă, lână)
– nu cumpăra mai mult decât este nevoie
– foloseşte produse eco pentru a curată hainele şi usucă-le natural
– dacă nu-l mai porţi, nu-l arunca, ci donează-l
– evită materialele sintetice
– reciclează produsele textile
– cumpără haine vintage sau second hand
– fă schimb de garderoba cu prietenele sau pe situri specializate
– susţine brandurile locale şi designerii independenţi
– nu cumpăra produse indecent de ieftine (dacă un tricou costă sub 10 RON e clar că este făcut dintr-un material de proastă calitate, deci nu o să rezistă prea mult). În loc să cumperi cinci tricouri pe care ai să le arunci în câteva luni, cumpără unul de calitate care te va însoţi multă vreme de acum înainte.
– evită materialele ce provin de la animale. Blana şi pielea naturală contribuie nu doar la uciderea a milioane de animale, ci şi la poluare şi contaminarea mediului înconjurător.
Sperăm că sustenibilitatea în modă, dar și în general, nu va fi trecătoare, ci un noul stil de viaţă pe care-l vor îmbrățișa din ce în ce mai mulți oameni. Acest lucru depinde însă de fiecare dintre noi!

Incă nu există niciun comentariu
Lasă un răspuns.

Adresa ta de email nu va fi publicată.