T&B: Care este experiența pe care doriți să o oferiți clienților voștri?
Cristi Pitulice: Dorim să le arătăm o bucățică din România așa cum este ea acum, nu așa cum a rămas din reportajele televiziunilor occidentale de acum 20 de ani.
Vrem să le aratăm unitatea noastră, progresul, cultura redescoperită și tradițiile ce nu au fost niciodată uitate, ci doar ignorate multă vreme.
În acest proiect sunt implicați români, sași, germani, romi, maghiari – Transilvania Train este un proiect mic, dar foarte intens și unitar.
T&B: Ce efect a avut prima ediție Transilvania Train asupra comunităților vizitate?
Cristi Pitulice: În cadrul proiectului sunt implicați o mulțime de actori locali: de la ONG-uri locale până la primării.
Transilvania Train este unul dintre puținele proiecte din România care se concentrează foarte mult pe echilibru.
Transilvania este un ecosistem fragil, comunitățile sunt fragile – mici sau îmbătrânite, iar noi ca organizatori trebuie să avem grijă pe de o parte să păstrăm acest echilibru între oamenii care sunt aici si cei care vizitează locurile, iar pe de altă parte să construim punți durabile între comunități.
Transilvania Train este de asemenea, unul dintre puținele proiecte care contribuie efectiv la proiecte de restaurare locale.
În fiecare an, o mică parte din încasări sunt direcționate către organizații locale care se ocupă de restaurarea patrimoniului local.
T&B: După părerea ta de consilier turistic, ce schimbări ar trebui făcute pentru dezvoltarea turismului în România? Care sunt hibele turismului românesc?
Cristi Pitulice: Circulația turistică este cel mai fin indicator al stabilității unei țări, oamenii vin și pleacă din țara respectivă dacă toate celelalte lucruri merg bine.
Oamenii vin să viziteze o țară dacă pot avea acces atractiv la informații despre țara respectivă, dacă știu ca pot ateriza pe un aeroport civilizat și dacă știu că distanțele terestre pot fi parcurse în timpi rezonabili.
Un străin nu are nicio motivație anume de a vizita România. În acest moment suntem în cea mai proastă poziție posibilă: plutonul anonim de pe la mijlocul clasamentului.
Vârfuri apar în fiecare an, dar nu este nimeni care să le susțină organizat și de la nivel central.
Turismul românesc suferă cronic de lipsa unei strategii, lipsa unor specialiști în turism care să ne reprezinte. De lipsa unui adevărat Minister al Turismului. Din păcate unul dintre domeniile care pot contribui masiv la PIB-ul României, principalul vector de imagine al unei țări – turismul – nu este o prioritate de nicio natură.
Degeaba comunitățile locale se străduiesc, degeaba organizații mici, jucători mici depun eforturi individuale dacă agregatorul principal lipsește, iar atunci când este present, mai degrabă strică lucrurile.
Turismul in România este anchilozat, funcționează după reguli de acum 20 – 30 de ani. În acest timp, în lumea mondială a turismului totul s-a schimbat. Totul. De mai multe ori. Noi suntem, din păcate, departe de mersul global al turismului.