Transilvania Train este un proiect care oferă o experiență turistică unică în România.
Turiștii au ocazia să circule vreme de cinci zile cu un tren de tip bistro, pe ruta Braşov- Sighişoara – Mediaş – Alba Iulia – Sebeş – Sibiu – Făgăraş şi retur.
Programul participanților cuprinde activități turistice tradiționale și culturale, dar și o serie de ateliere inspirate din tradițiile săsești.
Se străbat 600 km, se descoperă șapte orașe medievale, se află legende ale fortificațiilor din inima Transilvaniei, se gustă din bucătăria locului și se învață meșteșugurile localnicilor. Să nu vă mai vorbim de audiția a două concerte neconvenționale și despre sentimentul de a descoperi de fapt Transilvania autentică!
Ce se ascunde însă dincolo de povestea frumoasă a unui proiect care în 2019 va oferi doritorilor cea de-a treia experiență cu Transilvania Train?
Cristi Pitulice, co-fondatorul Transilvania Train, ne povestește despre experiența memorabilă oferită pasagerilor, dar și despre problemele cu care se confruntă turismului românesc.
T&B: Ne poți face o scurtă introducere a proiectului Transilvania Train?
Cristi Pitulice: Proiectul a apărut în primăvara lui 2017 si a fost gândit ca experiență premium, completă în România.
Transilvania Train a avut două scopuri principale: acela de a confirma, pe de o parte, că România, ca destinație turistică, poate oferi servicii complexe de cea mai bună calitate, iar pe de altă parte, a fost și este un mod de promovare foarte rafinat și atent conceput al valorilor Transilvaniei – fie că vorbim de oameni sau de moștenirea lăsată de înaintași.
T&B: Care sunt lucrurile pe care le apreciază cel mai mult călătorii ce urcă la bordul Transilvania Train? Care a fost feedback-ul pe care l-ați primit după prima astfel de călătorie? Există oameni care-și doresc să retrăiască această experiență?
Cristi Pitulice: Complexitatea, detaliile, aventura, povestea.
Cam astea sunt elementele principale ale experienței Transilvania Train și pentru asta în fiecare an, cei 120 de pasageri ai trenului se bucură de cinci zile memorabile.
În 2017, când am pornit proiectul, cei mai mulți oameni din industria turismului au zâmbit îngăduitor sau un pic superior.
„Vă chinuiți degeaba, nu va funcționa așa ceva în România. Veți pierde bani, nu cred că se poate duce așa ceva la bun sfârșit aici” – am experimentat fix realitatea de zi cu zi.
Ne-am încăpățânat, a ieșit și nu o dată, ci de două ori, iar în 2019 este pe cale să iasă a treia oară.
Experiența turistică oferită de Transilvania Train este unică. Este un mix de senzații, de trăiri, de arome pe care încercăm să le îmbinăm cât mai bine, să le armonizăm astfel încât pasagerii trenului, la sfârșitul călătoriei să spună: „Da, a meritat!”.
Am avut pasageri din prima ediție care s-au înscris de pe peronul gării din Brașov pentru ediția următoare, în condițiile în care noi habar nu aveam când va mai fi sau dacă va mai fi.
Pentru noi acest feedback a însemnat totul.
T&B: Cât timp v-a luat organizarea acestui proiect? Care au fost dificultățile de care v-ați lovit? Ce lucruri nu ați luat în calcul în momentul conceperii sale teoretice?
Cristi Pitulice: Lucrul la Transilvania Train necesită multe ore pentru fiecare ediție, foarte multe, mai ales că din 2018, mai are si un frate mai mic: Kido Express.
În momentul când primul tren a plecat din gara Brașov, cei 60 de ani de experiențe turistice cumulate ai echipei de bază și-au spus cuvântul. Totul a funcționat fără eroare.
Principala frână a proiectului este imaginea României, dar mai ales incapacitatea autorităților de a promova România ca destinație turistică. Singuri nu putem duce proiectul foarte departe și foarte intens, în Europa sau în lume.
Nu avem nici puterea financiară, nici imaginea potrivită pentru a face asta. Autoritățile centrale, probabil că nici nu știu de existența proiectului sau, oricum, nu există vreun interes.
Din punctul nostru de vedere Ministerul Turismului este departe de ceea ce ar trebui să fie, foarte departe, și din păcate este principalul vector de imagine al României.
La nivel punctual sau local lucrurile stau total diferit. CFR Călători, de exemplu, ne-a oferit tot sprijinul și suportul de care au fost capabili.
Din 2019, TAROM este „oficial carrier” al proiectului Transilvania Train.
Primăriile si Consiliile Locale din Sibiu, Alba Iulia, Sebeș ori Mediaș au fost alături de noi din primul moment.
În fiecare an companii sau organizații locale se implică în proiect, fie că vorbim de producători de vinuri, de brânzeturi, de bere, toți avem un scop comun: să arătăm că românii pot face lucruri de cea mai bună calitate, că pot oferi experiențe de neuitat.
Click pe numărul 2 pentru continuarea articolului
T&B: Care este experiența pe care doriți să o oferiți clienților voștri?
Cristi Pitulice: Dorim să le arătăm o bucățică din România așa cum este ea acum, nu așa cum a rămas din reportajele televiziunilor occidentale de acum 20 de ani.
Vrem să le aratăm unitatea noastră, progresul, cultura redescoperită și tradițiile ce nu au fost niciodată uitate, ci doar ignorate multă vreme.
În acest proiect sunt implicați români, sași, germani, romi, maghiari – Transilvania Train este un proiect mic, dar foarte intens și unitar.
T&B: Ce efect a avut prima ediție Transilvania Train asupra comunităților vizitate?
Cristi Pitulice: În cadrul proiectului sunt implicați o mulțime de actori locali: de la ONG-uri locale până la primării.
Transilvania Train este unul dintre puținele proiecte din România care se concentrează foarte mult pe echilibru.
Transilvania este un ecosistem fragil, comunitățile sunt fragile – mici sau îmbătrânite, iar noi ca organizatori trebuie să avem grijă pe de o parte să păstrăm acest echilibru între oamenii care sunt aici si cei care vizitează locurile, iar pe de altă parte să construim punți durabile între comunități.
Transilvania Train este de asemenea, unul dintre puținele proiecte care contribuie efectiv la proiecte de restaurare locale.
În fiecare an, o mică parte din încasări sunt direcționate către organizații locale care se ocupă de restaurarea patrimoniului local.
T&B: După părerea ta de consilier turistic, ce schimbări ar trebui făcute pentru dezvoltarea turismului în România? Care sunt hibele turismului românesc?
Cristi Pitulice: Circulația turistică este cel mai fin indicator al stabilității unei țări, oamenii vin și pleacă din țara respectivă dacă toate celelalte lucruri merg bine.
Oamenii vin să viziteze o țară dacă pot avea acces atractiv la informații despre țara respectivă, dacă știu ca pot ateriza pe un aeroport civilizat și dacă știu că distanțele terestre pot fi parcurse în timpi rezonabili.
Un străin nu are nicio motivație anume de a vizita România. În acest moment suntem în cea mai proastă poziție posibilă: plutonul anonim de pe la mijlocul clasamentului.
Vârfuri apar în fiecare an, dar nu este nimeni care să le susțină organizat și de la nivel central.
Turismul românesc suferă cronic de lipsa unei strategii, lipsa unor specialiști în turism care să ne reprezinte. De lipsa unui adevărat Minister al Turismului. Din păcate unul dintre domeniile care pot contribui masiv la PIB-ul României, principalul vector de imagine al unei țări – turismul – nu este o prioritate de nicio natură.
Degeaba comunitățile locale se străduiesc, degeaba organizații mici, jucători mici depun eforturi individuale dacă agregatorul principal lipsește, iar atunci când este present, mai degrabă strică lucrurile.
Turismul in România este anchilozat, funcționează după reguli de acum 20 – 30 de ani. În acest timp, în lumea mondială a turismului totul s-a schimbat. Totul. De mai multe ori. Noi suntem, din păcate, departe de mersul global al turismului.